Instroom, doorstroom en uitstroom van AFAS HRM naar AD

Blogs
februari 2023 Peter Nuiten
Instroom, doorstroom, uitstroom van AFAS HRM naar AD

Heb jij als HR-medewerker je handen vol aan het bijhouden van instroom, doorstroom en uitstroom in je HR-systemen en in Active Directory?

Als HR medewerker heb je je handen vol aan het bijhouden van instroom, doorstroom en uitstroom in je HR-systemen. En heb je de medewerker gegevens compleet dan ben je nog niet klaar. Want je medewerker heeft ook toegang nodig tot het bedrijfsnetwerk, de applicaties en mail. Dat betekent een account aanmaken in Active Directory. Dus vaak volgt er nog een extra mailtje naar de afdeling IT. Kortom dat kost je veel werk en dus tijd.

Dit kan handiger maar hoe dan?

Koppel AFAS HRM software en Active Directory

Stel je gebruikt de HRM Software van AFAS. Dan is AFAS HRM je bronbestand. Als je dan AFAS HRM en Active Directory koppelt, dan verloopt het proces van instroom, doorstroom en uitstroom in Active Directory automatisch. Met andere woorden, zijn de medewerker gegevens in je HRM systeem actueel, dan is Active Directory ook altijd actueel.

Active Directory (AD) voor netwerk en applicaties

Active Directory (AD) is een belangrijk onderdeel van bedrijfsnetwerken. De IT-afdeling is hiervoor verantwoordelijk. Met AD organiseer je dat je medewerkers toegang hebben tot applicaties en gedeelde mappen die nodig zijn voor het dagelijkse werk.

Heeft je medewerker geen toegang tot AD dan is er ook geen toegang tot het medewerkers- en klantportaal, applicaties als Microsoft Office en specifieke mappen zoals een marketingmap voor marketingmedewerkers. Ook is een E-mail account vaak niet geregeld.

Instroom vanuit AFAS HRM – nieuwe medewerkers direct aan de slag

Je nieuwe medewerker gaat beginnen, dat is goed nieuws. Daarbij is belangrijk dat hij direct toegang heeft tot het netwerk, de applicaties en e-mail, InSite en alles wat noodzakelijk is voor zijn werk. De koppeling tussen AFAS HRM en Active Directory voegt je nieuwe medewerker automatisch toe aan AD en daarmee ook tot het netwerk. Dus je nieuwe werknemer kan direct aan de slag.

Doorstroom vanuit AFAS HRM – automatisch alles geregeld

Als je medewerker van functie of afdeling verandert, dan heeft je medewerker toegang nodig tot andere groepen of mappen. De koppeling regelt automatisch het doorstroomproces in Active Directory. Dit geldt natuurlijk ook voor telefoonnummers en adressen.

Uitstroom vanuit AFAS HRM – veilige en betrouwbare systemen

Bij uit dienst moet de toegang tot het bedrijfsnetwerk en de applicaties direct worden beĆ«indigd. De koppeling verwerkt automatisch de uitstroom, zodat hier geen beveiligingsrisico’s ontstaan.

Welke voordelen heb je van een koppeling tussen AFAS HRM en Active Directory?

Denk hierbij aan:

  • Gegevens hoef je niet meer dubbel in te voeren
  • Active Directory is automatisch actueel
  • Oud-medewerkers hebben geen toegang meer tot je systemen

Heel kort, automatiseer je het proces van instroom, doorstroom en uitstroom van je HR systeem naar Active Directory dan hou je meer tijd over voor je andere HR-werk.

Wil je meer weten over een koppeling tussen AFAS HRM en Active Directory?

Ben je benieuwd hoe je met een koppeling tussen AD en AFAS HRM jouw HR-werk eenvoudiger en overzichtelijker maakt? Of andere vragen of opmerkingen? Laat het mij weten, ik help graag. Ik ben bereikbaar via mail (margot.huuskes@xcess.nl).

Of kijk op onze de onderstaande pagina voor de standaard koppeling Active Directory en AFAS HRM van XCESS.

Peter Nuiten

Wij geven om jouw privacy

Wij en derde partijen gebruiken cookies op onze website voor statistische, voorkeurs- en marketingdoeleinden. Google Analytics-cookies zijn geanonimiseerd. U kunt uw voorkeur wijzigen door op `Zelf instellen` te klikken. Door op `Accepteren` te klikken accepteert u het gebruik van alle cookies zoals beschreven in onze privacyverklaring.

Powered by WP Brothers

Kies je privacyvoorkeuren

Via de cookieverklaring op onze website kun je jouw toestemming op elk moment wijzigen of intrekken. In ons privacybeleid vind je meer informatie over wie we zijn, hoe u contact met ons kunt opnemen en hoe we persoonlijke gegevens verwerken.

Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies helpen onze website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als paginanavigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Voorkeuren

Voorkeurscookies zorgen ervoor dat de website informatie kan onthouden die van invloed is op het gedrag en de vormgeving van de website, zoals de taal van je voorkeur of de regio waar je woont.

Statistieken

Statistische cookies helpen ons begrijpen hoe de website wordt gebruikt, door anoniem gegevens te verzamelen en te rapporteren. Met deze informatie kunnen wij onze site blijven verbeteren voor optimaal gebruik.

Marketing

Marketingcookies gebruiken we om relevante content en advertenties te tonen op andere websites die je bezoekt, die zijn toegespitst op jouw interesses.