AFAS Profit koppeling met Microsoft CRM voor NHA opleidingen

Microsoft CRM
november 2023
AFAS koppeling met Microsoft CRM voor automatisering kernprocessen

NHA Opleidingen is één van de grootste opleiders voor thuisstudies in Nederland. Meer dan 2.000.000 landgenoten hebben sinds de oprichting een online cursus of opleiding bij NHA gevolgd.

In gesprek met Erwin van Heel – Operationeel Manager bij NHA opleidingen

In het kort

Sinds 1 januari 2023 werken wij met AFAS Financieel geïntegreerd met Microsoft CRM voor onze kernprocessen dankzij een koppeling die XCESS voor ons ontwikkelde. Hoewel de implementatie van de koppeling tussen AFAS Financieel en Microsoft CRM de nodige uitdagingen kende, profiteren we nu van een efficiënte koppeling die ons veel werk uit handen neemt.

Uitdaging

Al jaren vertrouwen we voor onze kernprocessen op Microsoft CRM. Voorheen gebruikten we Microsoft Axapta als financieel pakket. De maatwerk koppeling tussen deze systemen bleek echter arbeidsintensief. Elke update vereiste handmatige aanpassingen – tijdrovend en kostbaar. Toen we ook onze servers moesten updaten, zochten we een ander financieel systeem.

Oplossing

Na grondig marktonderzoek kozen we voor AFAS Financieel, want AFAS voldeed aan al onze financiële behoeften. Omdat Microsoft CRM centraal bleef staan in onze bedrijfsvoering, hadden we een koppeling nodig tussen AFAS Financieel en Microsoft CRM. Hier stapte XCESS in.

Onze core business is thuisonderwijs. Alles gebeurt online, te beginnen met onze website waar jaarlijks ongeveer 70.000 studenten zich inschrijven. Deze website is gekoppeld met Microsoft CRM.

In Microsoft CRM bewaren we alle studentengegevens, facturen, betalingen en openstaande saldo’s. We gebruiken AFAS Financieel voor het versturen en het beheren van facturen.

Projectverloop

Een koppeling tussen Microsoft CRM en AFAS Financieel kan complex zijn omdat je het proces in AFAS op veel verschillende manieren kunt vormgeven. Dit is afhankelijk van bedrijfsprocessen. Dat betekende dus dat het niet altijd ging zoals vooraf bedacht. Dan moesten wij terug naar de tekentafel en bijstellen. Het was een uitdagend proces, maar alles werkt nu naar wens.

Logica in de koppeling

De koppeling maakt dagelijks vele calls, wat ons dwong onze processen zo eenvoudig mogelijk te houden. Daarom hebben we gekozen voor een herinrichting van onze processen waarbij we zoveel mogelijk logica in de koppeling zelf onderbrengen

Hoe de koppeling werkt

De koppeling synchroniseert studentengegevens en facturen met AFAS. In AFAS worden vervolgens verkooprelaties aangemaakt en facturen verzonden. AFAS verzorgt ook de factuurbewaking. De koppeling synchroniseert dan weer betalingen en openstaande saldo’s terug naar Microsoft CRM voor een volledig klantenoverzicht. Dit alles gaat automatisch.

Conclusie

“Door herontwerp van onze processen en zoveel mogelijk functionaliteit in de koppeling te plaatsen, hebben we onze processen bijna volledig geautomatiseerd. De koppeling doet het werk voor ons. We zijn erg tevreden over de combinatie van AFAS Financieel en de XCESS-koppeling” besluit Erwin.

Wij geven om jouw privacy

Wij en derde partijen gebruiken cookies op onze website voor statistische, voorkeurs- en marketingdoeleinden. Google Analytics-cookies zijn geanonimiseerd. U kunt uw voorkeur wijzigen door op `Zelf instellen` te klikken. Door op `Accepteren` te klikken accepteert u het gebruik van alle cookies zoals beschreven in onze privacyverklaring.

Powered by WP Brothers

Kies je privacyvoorkeuren

Via de cookieverklaring op onze website kun je jouw toestemming op elk moment wijzigen of intrekken. In ons privacybeleid vind je meer informatie over wie we zijn, hoe u contact met ons kunt opnemen en hoe we persoonlijke gegevens verwerken.

Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies helpen onze website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als paginanavigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Voorkeuren

Voorkeurscookies zorgen ervoor dat de website informatie kan onthouden die van invloed is op het gedrag en de vormgeving van de website, zoals de taal van je voorkeur of de regio waar je woont.

Statistieken

Statistische cookies helpen ons begrijpen hoe de website wordt gebruikt, door anoniem gegevens te verzamelen en te rapporteren. Met deze informatie kunnen wij onze site blijven verbeteren voor optimaal gebruik.

Marketing

Marketingcookies gebruiken we om relevante content en advertenties te tonen op andere websites die je bezoekt, die zijn toegespitst op jouw interesses.