Bekijk de AFAS projecten voor onze klanten

ADconnect bij Woonzorg Flevoland

930

In gesprek met:

Geert Heikamp, functioneel coördinator ICT en functioneel beheer werkplekken

Bij Woonzorg Flevoland werken 1.100 medewerkers én 300 vrijwilligers. Meer dan de helft van de medewerkers verleent zorg in de wijk. En de andere zorgmedewerkers zijn werkzaam in teamverband in de zorglocaties.  

Zorgorganisatie Woonzorg Flevoland

Woonzorg Flevoland biedt een breed pakket aan thuiszorg, zorg en welzijn in Lelystad en Almere.
Goede zorg vinden wij vanzelfsprekend. Onze cliënten en bewoners staan voorop. Ons doel is: “Zorg verlenen. We willen dat het geld zoveel mogelijk gaat naar de handen aan het bed en niet naar staffuncties. Bij Woonzorg Flevoland werken ruim 1.100 medewerkers én 300 vrijwilligers .“ aldus Geert Heikamp, functioneel coördinator ICT.

Uitdaging:

Waar liep Woonzorg Flevoland tegenaan voordat XCESS in beeld kwam?

“Wij groeien sterk. Flevoland is de jongste provincie van Nederland waardoor ook onze bevolkingsopbouw relatief jong is. Nu komen er steeds meer oudere inwoners bij en dus ook zorgvragers. In 5 jaar tijd hebben wij een verdubbeling van medewerkers.”

ICT slimmer organiseren

Groei kun je niet aan door alleen handjes erbij te zetten maar daar zul je ook ICT voor moeten inrichten. Hoe kun je ICT slimmer organiseren. Dat hebben wij onder ander gedaan met jullie koppeling ADconnect die AFAS met Active Directory koppelt” vertelt Geert Heikamp.

Processen automatiseren

“Om dit in goede banen te leiden moeten we onze processen automatiseren. Bij het verlenen van Zorg komt steeds meer ICT kijken zoals planning en vastlegging. Meer dan de helft van onze medewerkers zitten in de wijk en dan is hun mobiele telefoon hun “werkplek”. In onze huizen wordt in teamverband gewerkt.”

Aanpak

Wat heeft ADconnect voor jullie opgelost?

Standaard inrichting werkplekken

Geert Heikamp: “Onderdeel van de standaardisatie van onze ICT zijn onze werkplekken. Die hebben een standaard inrichting voor functie en device. Als je bij Woonzorg Flevoland werkt, heb je één werkplek voor je applicaties, planning, rooster, verlof maar ook voor je salarisstrookje. Dat kan een mobiel zijn, een laptop maar ook alleen het intranet.

Toegang tot applicaties via AFAS en Active Directory en koppeling ADconnect

Toegang tot applicaties wordt geregeld via Active Directory en AFAS. In AFAS houden we bij wie er welke rechten heeft voor het inloggen in de verschillende systemen. Dit is inclusief de contractdata; dus is iemand bij ons in dienst, mag deze persoon in onze systemen. Is de persoon uit dienst dan ook geen toegang meer. Dat hebben we allemaal geautomatiseerd met ADconnect, jullie koppeling tussen AFAS en AD.”

AFAS en ONS van Nedap

“We hebben twee bronsystemen. In AFAS staat alles van de medewerker. Dat gaat om naam, functie, contract en afdeling. Daarnaast gebruiken we ook ONS van NEDAP waarin alles van de cliënt en het cliëntdossier staat.”

ADconnect scheelt extra beheer en licenties

“Met jullie koppeling ADconnect hebben wij een rechtstreekse koppeling vanuit AFAS naar Active Directory (AD) en onze andere applicaties en weer terug. De koppeling controleert welke medewerker in AD staat en dus toegang heeft tot de applicaties en het netwerk. Zo hebben wij alles gestandaardiseerd. Bovendien scheelt het ons ook weer een extra applicatielaag, een extra beheerlaag en daarmee ook licenties. De kosten die we daarmee besparen kunnen weer naar de handen aan het bed.”

Vrijwilligers in de systemen

Iedereen die bij ons werkt, heeft ook toegang tot ons intranet. Ons intranet is toegangsportal voor informatie en applicaties. Dus ook een vrijwilliger mag op ons intranet en kan van daaruit bij applicaties, als ze daar recht toe hebben.”

Aanpak: AFAS geïntegreerd met Active Directory door de koppeling ADconnect

Kun je iets meer vertellen over de aanpak van het project?

“Eind vorig jaar zijn we gestart om te kijken wat er mogelijk was. Op onze ICT afdeling werken we met 2,6 FTE. Voor IT beheer maken we gebruik van een externe ICT leverancier. Die heeft ADconnect en XCESS aanbevolen. Met de koppeling automatiseren wij alles voor de toegang tot onze systemen.

Inrichting koppeling ADconnect

Een koppeling moet je inrichten volgens strakke richtlijnen. Wat maakt iemand uniek in je systemen. Voor ons is dat personeelsnummer en dienstverbandnummer. Dus dat moet de ontwikkelaar ook weten voor de inrichting van de koppeling” aldus Geert Heikamp.

Extra koppelingen met JIP, AFAS intranet en ONS

“Omdat wij precies wisten wat we nodig hadden, konden wij met ADconnect ook nog de rechten voor drie extra applicaties toekennen. Wij hebben zo ook de toegang tot JIP (jouw informatieportaal), AFAS InSite en ONS met ADconnect geregeld.

Veilige systemen door minder beheerlast

Binnen de zorg hebben wij best een groot personeelsverloop, met veel in en uitstroom dus veel mutaties en veel extra werk. Dat maakt het beheer en de rechten heel bewerkelijk. En nu neemt ADconnect ons dat allemaal uit handen. Medewerkers hebben de juiste toegang en zijn onze systemen veilig . Dit bespaart ons veel tijd.”

Resultaat

Wat heeft het jullie opgeleverd? Hoe ziet het resultaat eruit?

Van 400 naar 1400 accounts

Wij leveren met dezelfde bezetting een veel betere kwaliteit aan ICT. Een jaar geleden hadden wij nog geen Social Intranet. We hadden alleen 400 accounts om in te loggen. Met de koppeling ADconnect en ons Social Intranet zijn we van 400 naar 1400 accounts gegaan. En dat met nog steeds met dezelfde IT ondersteuning van 2,6 fte” vertelt Geert enthousiast.

Gebruiksgemak door Single Sign On

“En ook onze medewerkers zijn heel tevreden met deze vooruitgang. Het systeem is een stuk gebruiksvriendelijker. Door het inloggen met Single Sign On hoeven ze geen aparte wachtwoorden en inlognamen meer te onthouden. Dus nu hebben ze met een keer inloggen toegang tot de vijf meest gebruikte applicaties.”

Hoe is de samenwerking met XCESS bevallen?

Vlotte en plezierige samenwerking

“Eigenlijk hebben we heel weinig contact gehad want dat was niet nodig. Alles was geautomatiseerd maar wat ik aan contact heb gehad was heel plezierig. Na een maand hebben we nog een wijziging doorgevoerd en sinds die tijd draait de koppeling vlekkeloos. “

Meer weten over de voordelen van ADconnect - koppeling tussen AFAS Software HRM en Active Directory?

Neem dan contact met ons op via onderstaand formulier. Bellen mag natuurlijk ook via +31-33-433 51 51, Joris Smit.