Lees onze blogs over AFAS koppelingen

Marketing Automation geintegreerd met je CRM. Praktijkervaringen.

Welke vragen moet je stellen bij een koppeling tussen je CRM en Marketing Automation?

451

Heerlijk, automatisch alle gegevens uit je CRM in je Marketing Automation tool zodat je deze kunt gebruiken om mailingen te sturen. Of toepassen in automated programs om prospects te volgen op je website(s). 

Met hetzelfde gemak koppel je ook data terug naar je CRM waardoor je collega’s van Sales direct toegang hebben tot de leads. De manier om optimaal rendement te halen uit de sales trajecten. Zo weet je precies wat het beste moment is in de Customer Journey om je prospects te benaderen met een relevante boodschap. 

Klinkt goed! Maar is dit nu echt zo eenvoudig? 

Hole in one

Voorbereiding is het halve werk 

Het inrichten van een koppeling tussen je CRM en Marketing Automation tool is er één om goed over na te denken. Welke gegevens heb je als marketeer nodig om je Marketing Automation succesvol uit te voeren?  

Het is goed om de gegevens te noteren die je al gebruikt voor je activiteiten met marketing automation. Meestal zijn dit gegevens die je verzamelt in webformulieren op je website of op specifieke leadgeneratiepagina’s. Denk bijvoorbeeld aan persoonlijke gegevens als een voor- en achternaam, e-mail, telefoon. Maar ook organisatie of -omvang kan interessant zijn. 

Naast de bestaande velden waar je al over beschikt, is het ook mogelijk om extra informatie te gebruiken waarmee je specifiek gerichte boodschappen verstuurt aan je doelgroepen op dat moment dat deze het meest interessant zijn voor de ontvanger. 

In je CRM registreer je wat voor soort product een klant afneemt, wanneer abonnementen starten of in welke branche je klant actief is. 

Zo kunnen wij bij XCESS nu “jarige” klanten een leuke persoonlijke mail sturen wanneer zij een jaar gebruik maken van een bepaalde dienst of product. Allemaal dankzij de extra CRM-data waarover marketing beschikt. 

Sales en Marketing geïntegreerd 

Bij XCESS hebben wij de ervaring dat de processen tussen marketing en sales slimmer en eenvoudiger in te richten zijn. Dit is ook de reden waarom wij de collega’s van Sales direct bij de voorbereiding betrekken voor de implementatie van AOconnect, de koppeling AFAS Profit – Act-On Marketing Automation. 

Onze Sales-collega’s kwamen bijvoorbeeld met vragen die bij marketing niet direct speelden. Denk bijvoorbeeld aan vragen als: ”Wat te doen als een contactpersoon uit dienst gaat? Wat gebeurt er met personen die via de website formulieren invullen en die niet geplaatst kunnen worden bij een bekende verkooprelatie (omdat deze nog niet bekend is in het CRM)?” 

Dit zijn vragen die helpen bij de invulling van gestroomlijnde processen tussen de Sales en Marketing afdeling. Sommige ideeën en vragen lijken logisch, maar zijn niet zo eenvoudig op te lossen met de technische mogelijkheden bij realisatie en implementatie van AOconnect. Veel natuurlijk wel, maar soms kan het ook veel creatief vermogen en uren werk vereisen om de ideale oplossing neer te zetten. 

De ideale oplossing 

De ideale oplossing is datgene waarbij Sales en Marketing altijd de juiste gegevens tot hun beschikking hebben. En deze kunnen toepassen in het systeem waar zij mee werken, om er vervolgens activiteiten mee uit te kunnen voeren. 

Om dit te realiseren is een afstemming nodig tussen alle betrokken partijen en de consultant die de implementatie gaat verrichten. Stem goed af welke gegevens gekoppeld worden vanuit het CRM naar je marketing automation systeem. Bepaal waar deze gegevens terecht komen in je marketing automation systeem, bijvoorbeeld in nieuwe of juist in bestaande velden. 

En zorg ervoor dat de inrichting van CRM ook zo is ingericht dat Sales eenvoudig de gegevens kan vullen om te gebruiken voor de koppeling.  

Zo is er bij XCESS een tabblad op contactpersoon aangemaakt in het CRM waar wordt geselecteerd in welke dienst interesse is. Of het om een klant gaat en of de contactpersoon überhaupt gesynchroniseerd moet worden. Het kan natuurlijk goed dat een klant 10 contactpersonen heeft, waarvan er maar 4 relevant zijn voor marketing automation. 

Automatiseren zonder handmatige handelingen 

Het doel van de koppeling is het wegwerken van overbodige handmatige handelingen om gegevens in twee systemen op de juiste plek te krijgen. 

Buiten de winst in tijd en gebruikersgemak, heeft het er ook toe geleid dat er nu altijd correcte gegevens gebruikt worden. Het is namelijk niet zo dat er een type fout gemaakt wordt bij het overzetten van data. 

Marketing en Sales hebben nu een gestroomlijnd proces bij nieuwe contacten die door beide afdelingen gebruikt kunnen worden (uiteraard AVG-proof) om activiteiten uit te voeren die bijdragen aan de klantreis. 

Wil je meer weten over Marketing Automation gekoppeld met jouw CRM? 

Heb je naar aanleiding van mijn blog vragen over het koppelen van je CRM aan Marketing Automation dan hoor ik het graag. Je kunt contact opnemen via onderstaand formulier. Bellen mag natuurlijk ook.