Blogs

Marko Banfi blogt: 'Haal het maximale uit je marketing automation'

Haal het maximale uit je marketing automation

maart 2018 (629) | Marko Banfi | AFAS Profit, Algemeen bij XCESS

Wat is de toegevoegde waarde van Marketing Automation geïntegreerd met je CRM? Hoe zorg je voor snel inzicht in prospects en leads? 

Hoe tof is marketing automation! Tools om je marketing technisch naar een hoger niveau te tillen zijn geweldig. Het inzetten van geautomatiseerde berichten die je bakken met tijd besparen tijdens de customer journey van je prospects, klanten, relaties en zelfs je collega's.

Knelpunten binnen je Marketing Automation

Toch kom je op een gegeven moment terecht bij een knelpunt waar efficiënter gewerkt kan worden, namelijk de integratie van je marketing automation met je CRM systeem.

Elke afdeling heeft zijn eigen systeem

Grote kans dat je sales collega’s namelijk werken vanuit een CRM systeem en daar gegevens, documenten, offertes, enzovoort willen opslaan. Dit systeem kennen ze en hier willen ze niet graag vanaf wijken. Ook binnen onze organisatie is dit niet anders. De grote vraag is: "Hoe komen we tot een werkbare oplossing voor de marketing en de sales afdeling?"

Integratie is de oplossing

Het antwoord op deze vraag lijkt simpel, namelijk integratie. Toch kan dit heel wat gecompliceerder zijn dan op voorhand gedacht wordt.

Kant-en-klare koppeling beschikbaar?

Wanneer je een groot marketing automation software pakket gebruikt uit de Verenigde Staten, of Canada, dan bestaat er waarschijnlijk al een standaard koppeling met deze grotere CRM software pakketten.

Gebruik je echter een CRM pakket uit Europa, dan is het niet vanzelfsprekend dat er al een koppeling bestaat tussen je marketing automation pakket en je CRM systeem.

Kant-en-klare koppelingen schelen veel tijd en geld

Moet je nog beginnen met marketing automation? Let dan op welke systemen al gekoppeld kunnen worden, of in welke mate dit geregeld kan worden. Dit gaat je namelijk veel tijd en geld schelen.

Wat is de toegevoegde waarde van Marketing Automation geïntegreerd met je CRM?

Je marketing automation heeft ook een database met contacten. Dit kunnen contacten zijn die al bekend zijn en vanuit je CRM komen, of nieuwe contacten die bijvoorbeeld via je website in de database terecht komen. Bijvoorbeeld bij het registreren voor een nieuwsbrief of het downloaden van een e-book.

Verkoopkans voor je sales-collega

Mocht je via een download van een productbeschrijving op je website, nieuwe contacten in je marketing automation database krijgen, dan is dit misschien al een verkoop kans voor je sales collega.

Automatisch toevoegen in je CRM systeem

Het doorsturen van een melding via bijvoorbeeld een e-mail na een download, is snel ingesteld. Maar wanneer je sales-collega actie gaat ondernemen en gegevens wil noteren bij dit contact, dan moet het contact toegevoegd worden aan het CRM systeem.

Integratie of een koppeling scheelt overbodige handelingen 

Zonder integratie of koppeling, betekent dit met de hand de gegevens overzetten die uit het marketing automation systeem komen. Niet erg als dit 5 keer per maand voorkomt, maar bij 10 keer per week begint dit al veel tijd te kosten. Overbodige handelingen natuurlijk!

Samenwerking en optimale ondersteuning

Met een koppeling tussen beide systemen voorkom je handmatige handelingen die veel tijd kosten. Daarnaast is het voor de samenwerking tussen de marketing en salesafdeling goed om elkaar optimaal te ondersteunen.

Zorg voor inzicht in prospects en leads

Een koppeling kan zelf bij een bepaalde score contacten naar een prospect of lead lijst doorzetten in het CRM. Dit betekent dat er niet voor elke download een e-mail meer de deur uit moet richting sales. Deze hebben hun eigen lijst die ze in hun CRM gebruiken en waar ook inzicht is in de activiteiten die het contact heeft gedaan in de loop van de tijd.

Met Marketing Automation bewerk je sneller en efficiënter je markt

Ben je benieuwd of jij ook je marketing automation systeem efficiënter kunt inzetten in combinatie met je CRM systeem?

Neem dan contact op en vul ons geautomatiseerde formulier onderstaand in:), of pak ouderwets de telefoon en geef ons een belletje via +31-33-433 51 51.

Of kijk op onze pagina AOconnect - Act-On Marketing Automation software integratie met AFAS Profit. 

Lees ook...