E-mailmarketing voor verenigingen en brancheorganisaties up-to-date en geautomatiseerd met AFAS Profit CRM – MailChimp

Blogs

Marko Banfi blogt: 'E-mailmarketing voor verenigingen en brancheorganisaties'

E-mailmarketing voor verenigingen en brancheorganisaties

augustus 2017 (1520) | Marko Banfi | AFAS Profit

Wil je meer tijd besteden aan e-mailcampagnes met je leden? Gebruik de koppeling AFAS Profit en MailChimp

Gebruik jij e-mailmarketing voor de communicatie en werving van leden en sponsoren voor je vereniging en branche? En heb je het gevoel dat het veel tijd kost om de goede boodschap bij de goede doelgroep te krijgen?

Dan is het handig om op een slimmere manier digitaal te werken door automatisch up-to-date contactlijsten te gebruiken! En segmenten aan te maken. Dat scheelt heel veel tijd. En onnodige handmatige handelingen.

E-mailmarketing als communicatiemiddel, of wervingstool voor bijvoorbeeld sponsoren en leden van verenigingen en brancheorganisaties. Het is een van de meest gebruikte communicatie en marketingmiddelen om een specifieke boodschap bij de juiste doelgroep te krijgen. En om een relatie op te bouwen met je ontvanger.

MailChimp voor nieuwsbrieven

Het maken van nieuwsbrieven met de gebruiksvriendelijke tool MailChimp is eenvoudig. Met de standaard beschikbare template maak je een nieuwsbrief. Daarna importeer je handmatig een doelgroep selectie uit je AFAS CRM systeem. En je verstuurt je boodschap! Vervolgens meet je met MailChimp de resultaten van de verstuurde nieuwsbrieven. En je optimaliseert je campagnes voor de volgende keer.

Wees relevant voor de ontvanger van je boodschap. Voorkom dat mensen je nieuwsbrief niet meer lezen of zich uitschrijven

Het wordt wat lastiger wanneer je een specifieke doelgroep selectie moet maken in AFAS CRM. Want je mailt niet alle nieuwsbrieven naar dezelfde lijst personen of organisaties. Hiervoor worden aparte lijsten gemaakt die geselecteerd worden bij het starten van een e-mailcampagne.

Waar komen deze gegevens vandaan?

Contacten krijg je vanaf de website waar leden zich inschrijven voor de nieuwsbrief of vanuit AFAS CRM en exporteer deze CRM data

Wanneer je meerdere lijsten in MailChimp gebruikt dan wil je ook gebruik maken van up-to-date gegevens. Is iemand 18 jaar oud geworden, dan mag die niet meer de nieuwsbrief ontvangen voor de jeugdleden. Voorkom dat je de plank misslaat en zorg ervoor dat je marketing gegevens altijd up-to-date zijn.

Het up-to-date houden van lijsten en gegevens gebeurt nog vaak handmatig. Dat betekent: Per lijst een export maken uit AFAS Profit en in MailChimp importeren, en dat bij elke e-mailcampagne die je maakt. Daarmee heb je up-to-date gegevens, maar dit kost erg veel tijd!

Kunnen we dit slimmer aanpakken en tijd besparen?

Ja, dat kan zeker. Juist voor verenigingen en brancheorganisaties is hier veel tijdwinst te behalen omdat zij vaak e-mail en nieuwsbrieven sturen om hun leden op de hoogte te houden.

Moeten alle lijsten gekoppeld worden per doelgroep? Nee, dat is niet nodig. Gebruik hiervoor de e-mailmarketing tools van MailChimp met verschillende doelgroep segmenten. Denk aan een basis lijst (Master List) met alle contacten die vanuit je AFAS CRM komen. Maak van deze lijst een onderverdeling in segmenten in MailChimp met bijvoorbeeld meer specifieke doelgroepen als alle amateursporters, vrijwilligers, bondsleden, stafleden, leden uit regio Noord-Holland, potentiële leden enzovoort.

Wanneer je alle benodigde velden voor MailChimp mee kunt geven vanuit AFAS, dan heb je is het niet noodzakelijk om meer dan één lijst aan te maken. Maak met de beschikbare set gegevens segmenten in de Masterlist in MailChimp.

Ga je een nieuwe campagne starten, dan selecteer je in MailChimp het ingerichte doelgroep segment uit je ‘Master List’. Met deze constructie heb je een geordende nette lijst met sub-segmenten en een geordende e-mailmarketing.

Uit onderzoek is gebleken dat er minimaal 7 contactmomenten nodig zijn voordat iemand lid wordt

Er zijn veel combinaties mogelijk en daardoor diep gespecificeerde lijsten. Wanneer je up-to-date data bij elke nieuwsbrief moet selecteren, exporteren en importeren, dan kost je dat veel tijd. Deze tijd kun en wil je liever besteden aan de boodschap die in je nieuwsbrief staat.

Automatisch up-to-date lijsten

Koppel AFAS CRM en MailChimp en je hoeft niets meer handmatig door te voeren.

De integratie zorgt ervoor dat je gegevens gesynchroniseerd worden. Wanneer je gegevens toevoegt in AFAS CRM, dan worden deze automatisch doorgezet naar MailChimp. En bij de start van een nieuwe campagne weet je zeker, dat je de beschikking hebt over de juiste én up-to-date set gegevens.

Met de koppeling tussen AFAS CRM en MailChimp (MCconnect) worden niet alleen basisgegevens vanuit AFAS Profit doorgezet richting MailChimp. Ook gegevens zoals branche, leeftijd, abonnement en regio worden meegegeven.

Ook gebruik maken van automatisch up-to-date gegevens voor mijn e-mailmarketing?

Het is van belang dat je goed weet welke gegevens vanuit AFAS CRM in MailChimp doorgevoerd moeten worden. Welke gegevens heb je nodig om bepaalde segmenten aan te maken voor je e-mailcampagnes? Wanneer je dit eenmaal weet, dan kunnen wij MCconnect voor jullie vereniging of brancheorganisatie neerzetten.

Wil je geen tijd meer besteden aan het selecteren van doelgroepen en het handmatig kopiëren van gegevens? Neem dan contact op met Marko Banfi via onderstaand formulier, of via +31-33-4335151.

Zo heb je meer tijd en aandacht voor de inhoud van je marketing en communicatie uitingen.

Lees ook...