Blogs

Ernst Peter Tamminga blogt: 'Helft van marketing is weggegooid geld'

Helft van marketing is weggegooid geld

juni 2017 (1471) | Ernst Peter Tamminga | Algemeen bij XCESS

De helft van investeringen in marketing is weggegooid geld. Kun je daar iets aan doen met marketing automation gecombineerd met AFAS Profit CRM?

Wat gooien we dan weg?

Adverteren, nieuwsbrieven, AdWords campagnes, LinkedIn berichten, Facebook postings, online demo's, white papers, brochures, enz. enz.: allemaal activiteiten die we uitvoeren om bekendheid te geven aan onze producten en diensten. Een van de meeste gehoorde uitspraken is dat de helft van het budget weggegooid geld is – je weet alleen niet welke helft. En dat laatste is erg jammer, want we zijn allemaal bereid te investeren, als we maar waar voor ons geld krijgen.

Een goed CRM systeem kan helpen, maar is niet voldoende

AFAS Profit is een prima hulpmiddel voor de operationele CRM: klanten, offertes, dossiers, afspraken, enz. Maar als het aankomt op de effectiviteit van een nieuwsbrief gekoppeld aan een Call To Action pagina op de website, dan zijn we aangewezen op andere hulpmiddelen. Op zich niet erg, maar voor je het weet ben je op 3 verschillende plekken bezig gegevens in te voeren en bij te houden, terwijl een totaaloverzicht ontbreekt. Allemaal dubbel werk met kans op fouten. En dan moet je nog maar zien dat "slechts" de helft van de investering weggegooid geld is.

Wij deden ook dubbel werk met AFAS CRM en marketing

Bij XCESS hadden we dezelfde ervaring: we deden in CRM en marketing zaken dubbel en onvoldoende gekoppeld met elkaar.

AFAS Profit CRM voor de operationele verkoop en praktische marketing, en andere gereedschappen (en tijd) om nieuwsbrieven te automatiseren, campagnes vorm te geven en meer.

Tijd voor een andere oplossing, XCESS is immers specialist in het koppelen van AFAS Profit met ander toepassingen.

Marketing automation met AFAS Profit en Act-On geïntegreerd

Om de volledige marketing activiteiten te automatiseren zijn we, na een eenvoudig selectietraject, terecht gekomen bij Act-On, een marketing automation cloud solution waarmee we in staat zijn onze marketing uitingen te maken, monitoren, evalueren, enz.

A fool with a tool is still a fool

We geloven in de stelling "a fool with a tool is still a fool", dus in aanvulling op het selecteren van een gereedschap hebben we een Act-On specialist gecontracteerd die ons ondersteunt om geen "fool" meer te zijn: Marketing Guys in Amersfoort.

En we zouden ons DNA geweld aandoen als we de koppeling tussen Act-On en AFAS Profit zouden overslaan, vandaar dat we AOconnect ontwikkelen: een gedegen koppeling tussen Act-On en AFAS Profit gebaseerd op de ConneXtor, onze beproefde koppelsoftware.

AFAS Profit met Act-On gekoppeld voor minder dubbel werk

AFAS Profit CRM gekoppeld met Act-On marketing automation

De koppeling van AFAS Profit met Act-On via AOconnect biedt functionaliteit waarmee:

  • De belangrijkste contactgegevens van  prospects en klanten synchroon gehouden worden tussen Act-On en AFAS Profit CRM. De synchronisatie werkt in 2-richtingen, dus mutaties kunnen zowel via Act-On als Profit worden doorgevoerd
  • De interesseprofielen van (contact)personen worden synchroon gehouden, waarmee dus zowel vanuit Profit CRM als Act-On interesses en mutaties inzichtelijk zijn
  • Aangegeven kan worden bij welke “marketing score” geautomatiseerd een (contact)persoon als lead, suspect, prospect of klant in Profit CRM wordt aangemaakt
  • Op basis van bepaalde scores -Act-On punten-, de (contact)persoon automatisch een classificering (hot, cold, goud, zilver, brons etc.) in Profit meekrijgt

We gooien minder geld weg

Ons doel is dat we beter grip krijgen op de 50% van de investering in marketing die weggegooid geld is. Dus inzicht in de effectiviteit van email campagnes, van AdWords campagnes, van het nut van White Papers die worden aangevraagd en de waarde van blogs (zoals deze).

Al die elementen moeten ons helpen om het percentage van 50% weggegooid geld omlaag te brengen.

En lukt ons dat?

Het is nog iets te vroeg om daar een beter percentage aan te koppelen, maar de signalen zijn dat we, zeker door de geautomatiseerde koppelingen tussen AFAS Profit CRM en Act-On, veel minder tijd kwijt zijn met het invoeren en bijhouden van gegevens. Die winst hebben we dus al binnen.

In dit kader zijn we ervan overtuigd dat één plus één (AFAS CRM plus Act-On) meer is dan twee.

Hoe kunt u hiervan profiteren?

Vraag informatie bij ons aan over AOconnect voor geintegreerde marketing automation met AFAS Profit CRM, dat is dan ook gelijk het bewijs dat het werkt...

Neem contact op met Joris Smit via 033 - 433 51 51 of via mail.

Lees ook...