Blogs

Ubbo Van der Linde blogt: 'Tools voor je projectplanning'

Tools voor je projectplanning

juni 2017 (984) | Ubbo Van der Linde | AFAS Profit

Handige tools voor project planning, urenregistratie en issue tracking bij projecten.

Je kent het wel, een bureau vol met onverwerkte ingevingen en to-do lijsten. En projecten waarbij onduidelijk is wie wat heeft afgerond of welke issues er (nog) zijn. Er moeten toch tools zijn om dat te vereenvoudigen? Jazeker, meerdere zelfs.

In dit blog bespreek ik handige tools voor een succesvolle projectplanning en de nazorg hiervan in de vorm van issue tracking. Meerdere tools om je werk eenvoudiger en overzichtelijker te maken.

Welke tools zijn geschikt voor jou? Lees en doe er je voordeel mee!

Trello voor online samenwerken

Trello is een tool voor online samenwerken. Je zou het kunnen vergelijken met een whiteboard waarop aantekeningen, planningen en to-do opmerkingen staan. Ideeën die opborrelen kun je als 'geeltjes' ordenen en vastleggen. De taken en activiteiten staan netjes gerangschikt op prioriteit, gekoppeld aan de persoon die hieraan werkt.

Met Trello houd je centraal een overzicht bij van alle ideeën, taken en activiteiten

Trello is ook handig voor Scrum projecten. De sprint Backlog is dan de lijst met Stories onder 'To Do' en verschuiven via "Doing" naar afgeronde opgeleverde items per sprint.

MS Project

Grotere projecten met fasering en veel deeltaken kennen vaak onderlinge afhankelijkheden. Schuift het een, dan heeft dat gevolgen voor het ander. Het kunnen verdelen van soorten werkzaamheden en milestones voor (deel)oplevering is een klus voor bijvoorbeeld Microsoft Project (MS Project).

Verdeel je planning en bijbehorende werkzaamheden naar fases

Ook MS Projects is een handig systeem dat mij in het verleden veel inzicht in mijn planning en werkzaamheden gaf. Met dit systeem kun je je planningen en bijbehorende taken invoeren in hiërarchische modellen. Ook kun je hier de verantwoordelijken aan toevoegen en er budgetten aan koppelen, zodat je het budget en de voortgang van de taken op basis van voorspellingen in de gaten kunt houden.

PURE - Projecturenregistratie en planning voor AFAS Profit

Aangezien ik bij XCESS AFAS Profit projecten gebruik, is voor mij PURE de basis voor mijn projectplanning. PURE is een systeem dat vanuit de praktijk is ontwikkeld.

PURE voor AFAS Profit is een medewerkers planningssysteem in combinatie met urenregistratie en verantwoording

De beschikbaarheid is inzichtelijk per medewerker. Koppel hier het project en de taken aan en je hebt altijd de juiste man met de juiste kennis op de juiste plaats, zodat dit op het juiste tijdstip eenvoudig ingepland kan worden.

Issue Tracking

Dit maakt je werk nog eenvoudiger. Issue Tracking is een tool voor nazorg van je opgeleverde software. Het issue tracking systeem maakt melding van gevonden problemen, stelt je daarvan op de hoogte en kan het zelfs koppelen aan de juiste personen om het op te lossen.

Issue Tracking helpt je met het verdelen van taken en opsporen van knelpunten

Een applicatie als Jira en Redmine is wat mij betreft zeer aan te raden. Deze applicaties geven overzicht en maken indeling in prioriteiten mogelijk. En vooral, ze geven inzicht in de status en historie van het afwerken. Ze werken zowel voor open issues tijdens projecten als voor meldingen bij een servicedesk.

Met bovenstaande tools moet het mogelijk zijn om eenvoudiger, sneller en efficiënter met je projectplanning om te gaan.

Met deze tools verlopen je projecten soepeler en blijft je bureau leger

Werk jij met AFAS en wil je beter Overzicht, Inzicht en Controle op je projecten?

Neem dan vrijblijvend contact met Joris Smit via 033 – 433 51 51 of via mail. Download ook zeker ons gratis whitepaper.

 

Download de whitepaper PURE hier

 

 

PURE Whitepaper visual

 

 

 

 

 

 

 

 

Lees ook...